Kontakt
00-891 Warszawa
ul. Chłodna 3
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
NIP 527-23-12-733
KRS 0000159843
REGON 016400767
Nie będzie ulg podatkowych dla pracodawców zatrudniających strażaków ochotników
Pracodawca jest obowiązany zwolnić od pracy pracownika będącego członkiem ochotniczej straży pożarnej na czas niezbędny do uczestniczenia w działaniach ratowniczych i do wypoczynku koniecznego po ich zakończeniu, a także w wymiarze nieprzekraczającym łącznie 6 dni w ciągu roku kalendarzowego na szkolenie pożarnicze.
Jednocześnie jednak, w razie skorzystania przez pracownika z przedmiotowego zwolnienia pracodawca wydaje zaświadczenie określające wysokość utraconego wynagrodzenia za czas tego zwolnienia w celu uzyskania przez pracownika od właściwego organu rekompensaty pieniężnej z tego tytułu w wysokości i na warunkach przewidzianych w odrębnych przepisach, chyba że obowiązujące u danego pracodawcy przepisy prawa pracy przewidują zachowanie przez pracownika prawa do wynagrodzenia za czas zwolnienia wyjaśniło w odpowiedzi na poselską interpelację Ministerstwo Finansów i Rozwoju.
Interpelacja nr 16614 do ministra finansów w sprawie wprowadzenia ulg podatkowych dla firm zatrudniających strażaków ochotników Szanowny Panie Premierze,
w odpowiedzi na prośby członków ochotniczych straży pożarnych oraz przedstawicieli samorządu terytorialnego, zaniepokojonych gorszą niż innych pracowników sytuacją na rynku pracy członków OSP wnoszę interpelację w sprawie wprowadzenia ulg podatkowych dla firm zatrudniających strażaków ochotników.
Pracodawcy niejednokrotnie patrzą nieprzychylnie na fakt członkostwa pracownika lub kandydata na pracownika w OSP. Z uwagi na szkolenia i udział w akcjach ratowniczych taki pracownik częściej niż inni musi korzystać ze zwolnień. W społecznym odczuciu jako niesprawiedliwe odbierane jest, że ludzie, którzy angażują się na rzecz lokalnej społeczności, którzy niejednokrotnie jako pierwsi udzielają pomocy ofiarom wypadków i którzy wraz z Państwową Strażą Pożarną chronią nasze życie, zdrowie i mienie są w wyniku tak potrzebnej i pożytecznej działalności poszkodowani na rynku pracy. Stąd coraz częściej podnoszony jest postulat wprowadzenia ulg dla pracodawców zatrudniających członków OSP, tak by zrekompensować im utracony czas pracy oraz w efekcie poprawić sytuację zawodową strażaków ochotników.
Mając na względzie ten ważny i potrzebny postulat, podnoszony przez strażaków ochotników, oraz przedstawicieli samorządu terytorialnego, proszę Pana Premiera o udzielenie odpowiedzi na pytanie: Czy uwzględni Pan Premier interes publiczny i wprowadzi ulgi podatkowe dla firm zatrudniających pracowników, którzy są jednocześnie członkami OSP?
Zgłaszający: Krzysztof Paszyk, Data wpływu: 20-10-2017r.
Odpowiedź na interpelację nr 16614
Szanowny Panie Marszałku, w odpowiedzi na interpelację nr 16614 Pana Posła Krzysztofa Paszyka z dnia 27 października 2017 r., dotyczącą wprowadzenia ulg podatkowych dla firm zatrudniających strażaków ochotników, uprzejmie przedstawiam następujące wyjaśnienia.
Zgodnie z regulacją zawartą w § 4 rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (Dz. U. z 2014 r., poz. 1632, z późn. zm.) pracodawca jest obowiązany zwolnić pracownika od pracy, jeżeli obowiązek taki wynika z Kodeksu pracy, z przepisów wykonawczych do Kodeksu pracy albo z innych przepisów prawa.
Takie zwolnienie przewiduje m.in. przepis § 11 ust. 1 pkt 1 powołanego wyżej rozporządzenia, zgodnie z którym pracodawca jest obowiązany zwolnić od pracy pracownika będącego członkiem ochotniczej straży pożarnej na czas niezbędny do uczestniczenia w działaniach ratowniczych i do wypoczynku koniecznego po ich zakończeniu, a także w wymiarze nieprzekraczającym łącznie 6 dni w ciągu roku kalendarzowego na szkolenie pożarnicze.
Jednocześnie jednak § 16 ust. 2 tego rozporządzenia przewiduje, iż w razie skorzystania przez pracownika z
przedmiotowego zwolnienia pracodawca wydaje zaświadczenie określające wysokość utraconego wynagrodzenia za czas tego zwolnienia w celu uzyskania przez pracownika od właściwego organu rekompensaty pieniężnej z tego tytułu w wysokości i na warunkach przewidzianych w odrębnych przepisach, chyba że obowiązujące u danego pracodawcy przepisy prawa pracy przewidują zachowanie przez pracownika prawa do wynagrodzenia za czas zwolnienia.
Ponadto zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.), przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, akcjach ratowniczych i akcjach związanych z likwidowaniem klęsk żywiołowych, wolne są od podatku dochodowego.
Mając powyższe na względzie, wydaje się, iż brak konieczności wypłaty przez pracodawcę wynagrodzenia za okres uczestniczenia pracownika w działaniach ratowniczych (i wypoczynku koniecznego po ich zakończeniu), a także za czas szkoleń pożarniczych (w wymiarze nieprzekraczającym łącznie 6 dni w ciągu roku kalendarzowego) jest rozwiązaniem wystarczającym z punktu widzenia ochrony interesów pracodawcy.
Koresponduje to z zasadą wprowadzoną w art. 80 Kodeksu pracy, zgodnie z którą wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną. Za czas niewykonywania pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia tylko wówczas, gdy przepisy prawa pracy tak stanowią. Uczestniczenie pracownika w akcji ratowniczej nie powinno budzić obaw o trwałość jego stosunku pracy, zwłaszcza ze względu na fakt, iż tego rodzaju aktywność nie może stanowić uzasadnionej przyczyny wypowiedzenia umowy o pracę. Nie wydaje się zatem konieczne ustawowe wprowadzenie ulg podatkowych dla firm zatrudniających strażaków ochotników, tym bardziej, iż tego rodzaju ulgi nie są także przewidziane w przypadkach zwolnień od pracy innych pracowników niż członkowie ochotniczej straży pożarnej (np. ratowników Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego).
Łączę wyrazy szacunku,
Z upoważnienia Ministra Finansów i Rozwoju Paweł Gruza, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, 15.11.2017 r.
Informację dostarczył kol. Albin Piątkowski